Zasady organizacji promocji (loteria, konkurs, sprzedaż premiowa)

AKTUALNOŚCI

Zasady organizacji promocji (loteria, konkurs, sprzedaż premiowa)

Z artykułu dowiesz się:

  • Co to jest sprzedaż premiowa
  • Co to jest konkurs
  • Co to jest loteria

Postaramy się w nim przybliżyć zagadnienia niezbędne do przygotowania i wdrożenia promocji B2C, a w szczególności loterii promocyjnej, która jest najbardziej wymagającą formą promocji.

Na początku zacznijmy od rozróżnienia dostępnych typów promocji B2C – dysponujemy tutaj wachlarzem kilku możliwych do zastosowania rozwiązań, z którymi każdy konsument spotyka się codziennie:

  • SPRZEDAŻ PREMIOWA
  • KONKURS
  • LOTERIA

Wymienione wyżej typy promocji można również ze sobą łączyć w ramach jednej kampanii promocyjnej, ale należy pamiętać, że każda promocja musi mieć swój oddzielny regulamin i zasady. Przyjrzyjmy się teraz bardziej szczegółowo czym te rodzaje promocji różnią się od siebie.

 

SPRZEDAŻ PREMIOWA

Sprzedaż premiowa to mechanizm promocyjny w którym konsument, w zamian za określony zakup, otrzymuje nagrodę. Mechanizm sprzedaży premiowej można zastosować na wiele sposobów – jednym z popularniejszych jest np. motywowanie do zakupu określonej ilości produktów promocyjnych (tego samego rodzaju lub różnych kategorii, ale jednego producenta), obiecując w zamian konkretną nagrodę np. przy zebraniu kodów z 10 opakowań napojów konsument otrzymuje nagrodę rzeczową z logo marki.

Przykładowa realizacja G3:

WARKA – KUPUJ WARKĘ I OGLĄDAJ CANAL + ONLINE

 

KONKURS

Konkurs z kolei polega na rywalizacji pomiędzy uczestnikami promocji tzn. uczestnicy mają postawione określone zadanie np. odpowiedz na pytanie konkursowe dlaczego lubisz dany produkt? Po zarejestrowaniu zgłoszenia przez uczestnika konkursu komisja konkursowa wybiera najlepsze jej zdaniem odpowiedzi i nagradza laureatów. Konkursy są najczęściej spotykaną grupą promocji B2C, ponieważ są stosunkowo łatwe, szybkie i tanie we wdrożeniu.

Konkursy wymagają od uczestników większego zaangażowania np. konieczności wymyślenia kreatywnej odpowiedzi na pytanie konkursowe lub wykonanie zadania konkursowego (przesłanie zdjęcia z produktem), co sprawia, że konkurs nie jest tak popularny jak loteria.

Przykładowe realizacje G3:

ORGANIKA – ODKRYJ TAJEMNICE ORGANIKI

WOSANA – MAMA I JA

HYUNDAI – GOAL OF THE CENTURY

UWAGA! Konkursem nie jest promocja, w której w jakikolwiek sposób losowy przydzielane są nagrody – wówczas mamy już do czynienia z loterią.

 

LOTERIA

Loteria ogólnie rzecz ujmując to rodzaj promocji, w której nagrody przydzielane są na zasadzie losowej. Wyróżniamy kilka rodzajów loterii: loterie fantowe, loterie promocyjne, loterie audioteksowe. G3 zajmuje się organizacją loterii promocyjnych, więc skupmy się na tym rodzaju loterii.

 

Jakie są rodzaje loterii promocyjnych dowiesz się z artykułu Loterie promocyjne – rodzaje

Jak zorganizować loterię promocyjną dowiesz się z artykułu Loteria promocyjna – zasady organizacji, wskazówki i formalności

INNI CZYTALI RÓWNIEŻ