Z artykułu dowiesz się:
- Nagrody do programu – co wpływa na atrakcyjność nagród
- Obsługa nagród w programie – jedno z zadań agencji
- Jakie są najlepsze nagrody w programach lojalnościowych
- Jakie są rodzaje nagród: nagrody rzeczowe, e-nagrody, karty przedpłacone
Atrakcyjność nagród
Planując program lojalnościowy należy zwrócić uwagę na odpowiednio atrakcyjne nagrody (czyli odpowiedni budżet programu). Wartość nagrody na ogół ustalana jest jako procent od wartości transakcji i w każdej firmie może on wyglądać różnie (np. ze względu na marżowość).
Należy oszacować czy przewidywana nagroda będzie dla uczestnika atrakcyjna. Istotne czynniki to: wartość średniego koszyka zakupowego uczestnika i ustalony procent od wartości transakcji przeznaczany na nagrodę. O atrakcyjności nagród świadczą:
- rodzaje nagród – uczestnik może uznać, że nagrody w katalogu nagród nie są dla nie niego wystarczająco interesujące i wówczas jego motywacja do aktywnego udziału w programie jest niska,
- średni czas potrzebny na zdobycie pożądanej nagrody (im dłuży czas tym mniejsza motywacja).
Obsługa nagród
Planując budżet na nagrody w programie lojalnościowym należy też wziąć pod uwagę koszty związane z zakupem, magazynowaniem oraz logistyką nagród. Wielu klientów decyduje się powierzyć te zadania agencji marketingowej.
Jakie są korzyści związane z obsługą nagród przez agencję? Przede wszystkim godne zaufania agencje rozliczają program lojalnościowy po zakończeniu miesiąca – nie ma zatem konieczności dokonywania przedpłat na zakup nagród (kupując nagrody bezpośrednio w sklepach internetowych lub u operatorów kart przedpłaconych czy bonów należy od razu opłacić zakup, co w przypadku wielu firm stanowi wyzwanie organizacyjne).
Zakupione nagrody rzeczowe wymagają dużej powierzchni do przechowywania, a agencja marketingowa, która dysponuje swoim magazynem może zaoferować taką możliwość. Ponadto w przypadku kompleksowej obsługi programu lojalnościowego agencja dysponuje doświadczonym zespołem, który wyśle nagrody nie tylko za pośrednictwem firmy kurierskiej, ale także może wysłać nagrody korzystając z wysyłki do paczkomatów.
Po zakończeniu cyklu rozliczeniowego (przeważnie jest to miesiąc) agencja wystawia zbiorczą fakturę za obsługę związaną z nagrodami w programie lojalnościowym, co znacznie ułatwia i przyspiesza rozliczenie nagród w programie.
Nagrody w programie lojalnościowym – jakie są najlepsze?
Nagrody w programie lojalnościowym to, z punktu widzenia jego uczestnika, najważniejsza sprawa. Nieodpowiednio dobrany do grupy docelowej katalog nagród nie będzie motywował, a nawet zniechęcał do udziału w programie.
Dużą rolę odgrywa tutaj wartość nagród np. jeśli w programie uczestnik musi długo zbierać punkty długo, a w katalogu są tylko nagrody o dużej wartości punktowej, to uczestnik może poczuć zniechęcenie. Dlatego najlepsze rozwiązanie to katalog nagród, który zawiera zarówno nagrody rzeczowe o drobnej wartości, jak i droższe markowe sprzęty. Istotny jest szeroki asortyment nagród z wielu różnych kategorii.
Najchętniej wybierane, czyli najlepsze nagrody w programie lojalnościowym to sprzęt do użytku domowego (mikrofalówka, robot kuchenny) oraz sprzęt biurowy (komputer, przedłużacz), a także nagrody kosmetyczne (prostownica, maszynka do strzyżenia).
Takie rozwiązanie pociąga za sobą różne wyzwania – takie jak dostępność wybranych nagród rzeczowych przez cały czas obowiązywania katalogu nagród, zmiany cen oraz selekcja asortymentu. Nawet najobszerniejszy katalog to zaledwie część dostępnych w sklepach produktów, a w dobie coraz bardziej świadomych konsumentów trudno sprostać ich oczekiwaniom. Dla wymagających uczestników ciekawym rozwiązaniem jest nagroda na życzenie – uczestnik wybiera dokładnie tę nagrodę, którą chce otrzymać, a agencja ustala jej wartość punktową i dokonuje zakupu oraz dostarcza ją do uczestnika.
Idealnym uzupełnieniem oferty nagród są e-nagrody: różnego rodzaju bony do sklepów (Biedronka, Carrefour, Lidl), e-bilety na wydarzenia kulturalne oraz cieszące się bardzo dużą popularnością nagrody pieniężne w postaci kart przedpłaconych.
MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ
-
7 września 2023 r.
Zasady organizacji promocji (loteria, konkurs, sprzedaż premiowa) Czytaj -
10 października 2023 r.
Rodzaje programów lojalnościowych Czytaj -
14 marca 2024 r.
Meczomania – klucz do zaangażowania Twojego zespołu Czytaj -
1 lipca 2024 r.
Ewolucja loterii: Od czekania do natychmiastowej nagrody Czytaj